Blog | Trening

Ból dzień po treningu, czy to na pewno zakwasy?

Na pewno nie raz zdarzyło Ci się odczuwać skutki treningu dzień lub nawet dwa dni po. Potocznie nazywamy je zakwasami natomiast sama nazwa jest myląca i z „biochemicznego” punktu widzenia błędna. Kliknij aby dowiedzieć się więcej.

 

Tak naprawdę używając prawidłowego nazewnictwa owy ból po treningu powinniśmy określać mianem:

DOMS

(z ang. delayed-onset muscle soreness)

Jest to rodzaj strukturalnego uszkodzenia mięśni spowodowanego najczęściej przez ćwiczenia ekscentryczne lub po wprowadzeniu nowych, nieznanych dla organizmu form ruchu. Objawy obejmują zmniejszoną siłę mięśniową, zwiększone bolesne ograniczenie ruchu, sztywność, obrzęk oraz dysfunkcje występującą w sąsiadujących stawach.

 

Skąd zatem wzięła się błędna nomenklatura?

Powszechna nazwa „kwas mlekowy” była błędnie i wymiennie używana z terminem „mleczan”. Sam mleczan nie jest odpowiedzialny za zmęczenie mięśniowe, natomiast odgrywa istotną rolę jako substrat energetyczny, czyli paliwo dla naszych mięśni. Jest on jednak dość szybko odprowadzany z mięśni przez układ krwionośny, więc nie może odpowiadać za bolesność mięśni 24-72h po treningu. Dowiedziono natomiast, że łagodny, około 7-minutowy wysiłek przyspiesza jego eliminację.

 

Źródła:

1.Hotfiel, Thilo; Freiwald, Jürgen; Hoppe, Matthias; Lutter, Christoph; Forst, Raimund; Grim, Casper; Bloch, Wilhelm; Hüttel, Moritz; Heiss, Rafael (2018). Advances in Delayed-Onset Muscle Soreness (DOMS): Part I: Pathogenesis and Diagnostics. Sportverletzung · Sportschaden, 32(4), 243–250. doi:10.1055/a-0753-1884

2.Hall, Mederic M.; Rajasekaran, Sathish; Thomsen, Timothy W.; Peterson, Andrew R. (2016). Lactate: Friend or Foe. PM&R, 8(3), S8–S15.doi:10.1016/j.pmrj.2015.10.018

3.Górski Jan (red.) Fizjologia wysiłku i treningu fizycznego. PZWL, Warszawa 2019

Mogą Cię również zainteresować:

Udostępnij

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google